Τρίτη 24 Μαΐου 2011

Ρυθμίζοντας το φρένο στο μηχανάκι

Το φρένο ή ο συνδυασμός των  φρένων  πάνω στο μηχανάκι, μας παρέχει τη δυνατότητα να ρυθμίσουμε το ποσοστό της αντίστασης, που θα αντιμετωπίσει ένα ψάρι κατά τη μάχη του με  τον εξοπλισμό μας. Αυτή η "κόντρα" μετράται σε κιλά. Στόχο έχει αφενός να κουράσει όσο αποτελεσματικότερα γίνεται τον αντίπαλό μας και αφετέρου να προστατέψει  τα εργαλεία μας από οριακές καταπονήσεις, που τυχόν οδηγήσουν σε θραύση πετονιάς  έως και πιθανή θραύση του καλαμιού. Πολλοί ψαράδες δοκιμάζουν ρύθμιση επί τόπου εμπειρικά με το χέρι τραβώντας τη μάννα από το μηχανισμό. Άλλοι "πέφτουν μέσα" άλλοι όχι.



Ένας σχετικά ακριβής  τρόπος, προκειμένου να προρυθμίσουμε επαρκώς το φρένο στο μηχανάκι μας  είναι η δυναμομέτρηση με τη βοήθεια μιας ζυγαριάς  χειρός, ψηφιακής ή αναλογικής. 



Ερχόμαστε στο κρίσιμο ερώτημα: Ποιο θα πρέπει να είναι το όριο της ρύθμισης των φρένων σε κιλά? 

Κυριαρχεί σχεδόν παντού η γενική άποψη του 1/3, που πρακτικά σημαίνει ρύθμιση για απελευθέρωση φρένου  στο 33 %  της αντοχής της πετονιάς. Ποιας πετονιάς όμως? Της μάννας, του παράμαλλου και των δύο σε μέσο όρο? 
  

Πολλοί κάνουν λόγο γενικά για ρύθμιση στο 1/3 της αντοχής της μάννας υπολογίζοντας για παράδειγμα μια 18άρα ή 20άρα μέσου όρου αντοχής κοντά στα 3,5 κιλά. Έχοντας αυτό δεδομένο εξάγουν το συμπέρασμα της ρύθμισης του ενός κιλού στα φρένα ως όριο απελευθέρωσης της πετονιάς. Για να δώσει λοιπόν το φρένο πετονιά, απαιτείται τράβηγμα από το ψάρι  ίσο με 1 κιλό δύναμης.

Τι γίνεται με τα πολύ λεπτά παράμαλλα όμως και με τα όρια αντοχής τους, τα οποία είναι κατά πολύ υποδεέστερα σε αντοχή από τη μάννα? 

H ρύθμιση στο 1/3 αντοχής είναι σταθερό δεδομένο ή θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τα εκάστοτε εργαλεία μας συνολικά?  

 Η ρύθμιση του φρένου

  1. Ανοίξτε το καλάμι,  προσαρμόστε το μηχανισμό και περάστε τη μάννα  σε όλους τους οδηγούς του. 
  2. Ενώστε στη μάννα κανονικό σε μήκος  παράμαλλο, όπως ακριβώς δλδ. θα ψαρεύατε στη θάλασσα και δέστε την άλλη άκρη του στο άγκιστρο του δυναμόμετρου. Αν δουλεύετε  πολλά διαφορετικά παράμαλλα προτείνουμε να τα δοκιμάσετε ένα προς ένα.
  3. Κρατήστε σταθερό το καλάμι σε γωνία 45 μοιρών.
  4. Εννοειται οτι γνωριζουμε ποιο ειναι το θεωρητικό αναγραφομενο στο καρούλι οριο αντοχης του fluorocarbon. Ειναι πχ 1 κιλο? 
    Έχοντας σφιγμενα τα φρενα  κατεβαζουμε το δυναμομετρο προς τα κατω πχ μεχρι να δειξει σταθερά  300 γρ. δυναμη και παρατηρούμε το καλαμι στο λυγισμα του. Αν εχει μπει σε φαση κοντα στο όριό του ανοίγουμε σιγά σιγά το φρένο μέχρι να δώσει ελαφρά πετονιά. Σε αυτά το σημείο ανοίγματος ξέρουμε πλέον ότι είμαστε  στα 300 γρ. φρένο για να μην σπάσουμε παραμαλλο η καλαμι. Λογικά, αν ξανακατευάσουμε το δυναμόμετρο στο ίδιο βάρος  το φρένο θα ανοίξει μόνο του αφήνοντας πετονιά.

    Αν δεν εχει κατεβει πολύ το καλάμι επαναλαμβάνουμε  τη διαδικασία με σφιγμένο φρένο και αυτή τη φορά τραβάμε  στα 500 γρ. πχ. Μπορεί όμως να μας βγεί και σε μεγαλύτερο βάρος. Σημασία έχει να δοκιμάσουμε διάφορες τιμές δύναμης μέχρι να βρούμε την πιο σωστή τιμή δύναμης τόσο για το καλάμι όσο και για το παράμαλλο, έτσι ώστε να δώσουμε φρένα πλησιάζοντας κοντά στο όριο της καμπυλότητας.


 Έτσι έχετε μια κάπως συνολική εικόνα για το βάρος του φρένου, σε σχέση με τα κιλά αντοχής της μάνας αλλά κυρίως σε σχέση ΚΑΙ με τα αναγραφόμενα κιλά αντοχής (πραγματικά ή μη πραγματικά) του παράμαλλου.

Και ένα τελευταίο προς επανάληψη! Το action του καλαμιού. Το φρένο συνδέεται και με το action και θα πρέπει να ενεργοποιείται σε σχέση και με τα όρια της παραβολικής του δράσης. Πχ. Έχω ένα παραβολικό καλάμι. Είναι άλλο πράγμα να ρυθμίσω την ενεργοποίηση στην ημιπαραβολή του και άλλο πράγμα στην πλήρη παραβολή. Περισσότερα περί action υπάρχουν εδώ .


Διαδικασία δυναμομέτρησης και ρύθμισης φρένου σε καλάμι



Προσωπική άποψη είναι γενικά η ρύθμιση ενεργοποίησης του φρένου κοντά στο όριο του action του καλαμιού σε σχέση πάντα και με τα όρια αντοχής της εκάστοτε πετονιάς μάνας-παράμαλλου. Αν το βάρος του φρένου θα είναι π.χ στο 1/3 στο 1/4 κλπ. είναι άλλο θέμα. Επαναλαμβάνουμε κλείνοντας: Τα φρένα δεν υπάρχουν, για να κουράζουν μόνο ένα ψάρι αλλά  και για να προστατεύουν συνολικά τον εξοπλισμό μας από τις οριακές καταπονήσεις.












Protected by Copyscape Plagiarism Detection

7 σχόλια:

  1. Σημείωση: Για όσους δεν το έχουν καταλάβει. Το φρένο καλό είναι να ρυθμιστεί ώστε να "δώσει" πετονιά, μόλις το καλάμι αρχίσει να μπαίνει στη φάση της οριακής καμπύλης του, είτε μιλάμε για fast action, medium fast ή φουλ παραβολικό.

    Εξαντλούμε σχεδόν δηλαδή, ό,τι μπορεί να δώσει το καλάμι σε παραβολή, μικρή ή μεγάλη και κατόπιν έρχεται το φρένο να δώσει συνέχεια στην προασπάθεια κόπωσης ενός σημαντικού ψαριού ΑΛΛΑ και προστασιάς του συστήματος καλάμι-αρματωσιά.

    Για να έχουμε όμως επιτυχία στο παραπάνω, απαιτείται η χρήση της κατάλληλης κατά περίπτωση καλαμιού πετονιάς, μάννας-παράμαλλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλοί κυρίως έμπειροι φίλοι της εγγλέζικης τεχνικής προτιμούν να μην χρησιμοποιούν τα φρένα ενός μηχανισμού. Ανοίγουν τον αναστολέα της αντεπιστροφής του μηχανισμού και παλεύπουν το ψάρι μόνο με τη μανιβέλα ανακτώντας (γύρισμα εμπρός) ή "δίνοντας" πετονιά (ανάποδο γύρισμα).

    Άλλοι πάλι φρενάρουν την εντελώς χαλαρωμένη μπομπίνα με τον δείκτη του χεριού. Αυτό και δεν θέλει εμπειρία...!

    Λογικά και μετά από κάποιο αρκετά εύλογο διάστημα ενασχόλησης με την τεχνική θα μπείτε στον "πειρασμό" να τα δοκιμάσετε.

    Απλώς εδώ κάνουμε μια απλή αναφορά, για τυχόν μελλοντικό "ψάξιμο".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καταρχήν συγχαρητήρια για το blog σας. Πάρα πολύ καλό και κατατοπιστικότατο!

    Η ερώτηση μου είναι η εξής. Προσπαθώ να ρυθμίσω το μηχανάκι μου σύμφωνα με τα λεγομενά σας, αλλα δεν τα καταφέρνω. Το επιχείρησα αλλα σταμάτησα γιατί πολυ φοβάμαι ότι θα σπάσει η μύτη του καλαμιού μου.
    Είναι της Tubertini το Frontier 101 με casting gr 4/12.
    Τι θα πρέπει να κάνω για το ρυθμίσω σωστά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καταρχην ευχαριστω για την επικοινωνια. κατα δευτερον εγινες η αιτια να αντιληφθω οτι κατι στραβο εγινε με τις αποθηκευσεις στο σερβερ διοτι το αυτο ηταν ενα προσχεδιο και οχι το κανονικο.Ελπίζω τωρα να ειναι διαφωτιστικο.

    Απλα να ξερεις οτι το πιο σωστο ειναι να γινει απο δυο ατομα και καλο ειναι να γινει σε ανοικτο χωρο διοτι μπορει να σπασει το παραμαλλο και χτυπησει το καλαμι σε κανενα ταβανι.


    το Tubertini το Frontier 101 ειναι ημιπαραβολικο. υτο θεωρητικα σημαινει οτι σηκωνει καμψη μεχρι και τη μέση του αξονα. Εσυ δεν χρειαζεται και δεν πρεπει να φθασεις μεχρι εκει.
    Το καλαμι παιρνει πολυ ανετα μανα 0.18 και αορατο 0.14 .

    Εννοείται οτι ρωτας ο,τι θες οποτε θες και παλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η τάση που ασκείται πάνω στο σύστημα καλάμι-μηχανάκι-αρματωσιά κατά τη μάχη με ένα ψάρι ή κατά το κάρφωμα ενός αξιόλογου ψαριού ακολουθεί την εξής πορεία:

    Α) Το πρώτο "ζόρι" πέφτει στο παράμαλλο.

    Β) Εν συνεχεία η τάση μεταβιβάζεται στη μάνα.

    Γ) Κατόπιν έρχεται το καλάμι ισοροπήσει όλη αυτήν τη δύναμη λειτουργώντας σαν αποσβεστήρας δλδ. σαν αμορτισέρ. Αυτό βέβαια ανάλογα με το action πάντα.

    Δ) Μόλις ή, αν θέλετε, πριν αρχίσουν τα παραπάνω να φθάνουν στα όρια των αντοχών τους ενεργοποιούνται τα φρένα.

    Ε) Τα φρένα έρχονται να προστατεύσουν αρχικά τον πιο ασθενή "κρίκο" της αλυσίδας, το παράμαλλο και σε δεύτερο χρόνο το ίδιο το καλάμι από τη θράυση.

    ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΥΚΛΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΜΙΑΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΒΙΑΙΗΣ ΠΟΥ ΑΣΚΕΙΤΑΙ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΕΞΟΛΙΣΜΟ ΜΑΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ, ΑΠΟΣΒΕΝΕΤΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ...ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΣΕ ΚΛΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΡΟΣΟΧΗ...!

    ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ ΝΑ ΜΠΕΡΔΕΥΟΥΝ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΛΙΜΠΡΟΜΕΤΡΟΥ ΜΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΕΛΞΗΣ ΕΝΟΣ ΚΑΛΑΜΙΟΥ ΣΕ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ ΚΑΙ ΕΞΗΓΩ.

    ΕΙΝΑΙ ΔΥΟ ΤΕΛΕΙΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΦΡΕΝΟΥ ΜΕ ΛΙΜΠΡΟΜΕΤΡΟ ΠΧ. ΣΤΑ 500 ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ ΔΕΝ...ΔΕΝ...ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΚΑΛΑΜΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΥΨΩΣΕΙ -ΕΚΤΟΣ ΝΕΡΟΥ- ΕΝΑ ΝΕΚΡΟ ΒΑΡΟΣ 500 ΓΡΑΜΜΑΡΙΩΝ.

    ΣΤΗΝ ΜΕΝ ΠΡΩΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΣΚΟΥΜΕ ΣΤΟ ΚΑΛΑΜΙ ΜΙΑ ΤΑΣΗ 500 ΓΡΑΜΜΑΡΙΩΝ ΔΙΧΩΣ ΝΑ ΤΟ ΦΕΡΝΟΥΜΕ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΟΛΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ, ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ...!

    ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΝΑΣΗΚΩΣΗΣ ΝΕΚΡΟΥ ΒΑΡΟΥΣ 500 ΓΡ. ΕΚΤΟΣ ΝΕΡΟΥ ΘΑ ΚΛΕΙΔΩΣΕΙ ΤΟ ΚΑΛΑΜΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΜΕ Ο,ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Για να το ξεκαθαρίσουμε ακόμη πιο πολύ θα αναφέρω το εξής:

    Για την αναφορά στην αντοχή μιας πετονιάς έχουν δημιουργηθεί δύο μεγάλες σχολές πιστοποίησης.

    Ιαπωνική πιστοποίηση: Κάνει λόγο για αντοχή κατά το τέντωμά της σε ειδικό μηχανισμού λιμπρομέτρησης.

    Αμερικανική πιστοποίηση: Κάνει λόγο για αντοχή και δυνατότητα σε εφελκυσμό βάρους.

    Φαινομενικά δείχνουν ίδιες οι μέθοδοι αλλά στην ουσία είναι πολύ διαφορετικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή