Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

Η συντήρηση του εξοπλισμού

Η σωστή λειτουργία του εξοπλισμού μας και η διάρκεια της ζωής του είναι δύο συνιστώσες με κοινό σημείο αναφοράς αυτό της συντήρησης και  της προστασίας του. Στόχος μας πρέπει να είναι η κατά το δυνατόν προληπτική αντιμετώπιση ζητημάτων, που αν αγνοήσουμε συστηματικά, θα μας οδηγήσουν πολύ σύντομα στο στάδιο της επισκευής.
Η έκθεση των εργαλείων μας στο αλμυρό νερό από μόνη της είναι ικανή να τα φθείρει σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια θα δείξουμε 2-3 απλές ενέργειες, που σίγουρα θα βοηθήσουν στην παράταση της ζωής και άρα λειτουργικότητας των εργαλείων μας. Δεν πρόκειται για κάτι το εξωπραγματικό. Απλώς προσέχουμε όσο καλά μπορούμε τον εξοπλισμό μας ανεξαρτήτως αξίας. 
Το πιο σημαντικό στάδιο της προληπτικής προστασίας αρχίζει από τη στιγμή, που τελειώσουμε τα ψάρεμα και πριν αναχωρήσουμε για το σπίτι μας. Αν μη τι άλλο σε αυτή τη φάση ένα καλό σκούπισμα με ένα στεγνό πανί είναι απαραίτητο τόσο για το καλάμι όσο και για τον μηχανισμό μας. Η συνέχεια στο σπίτι...! 


Α) Καλάμι


α)Τοποθετήστε το καλάμι στη ντουζιέρα και ξεπλύνετέ το καλά με χλιαρό νερό. 

β) Στεγνώστε το με ένα στεγνό απορροφητικό ύφασμα. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στους οδηγούς του καλαμιού και ειδικά στον αρμούς μεταξύ του κεραμικού δακτυλίου και της μεταλλικής στεφάνης του οδηγού, διότι εκεί συγκρατείται υγρασία, που τον διαβρώνει από μέσα με το πέρασμα του καιρού.



γ) Αφήστε αρκετή ώρα εκτός θήκης μέχρι να στεγνώσει καλά. 

Προληπτική ενέργεια πριν από κάθε ψάρεμα

Στο εμπόριο υπάρχει ειδικό γράσο ή και σπρέυ  αδιαβροχοποίησης για οδηγούς καλαμιών. Μπορείτε να καλύψετε με ελαφρύ φίλτρο προστασίας τα μεταλλικά μέρη τους και παράλληλα  να στεγανοποιήσετε τους αρμούς, που προαναφέραμε.



Β) Μηχανισμός



α) Αφαιρούμε την μπομπίνα από το μηχανισμό μας. 

β) Με ένα πολύ καλά στημένο ύφασμα βρεγμένο με χλιαρό νερό βρύσης καθαρίζουμε το κυρίως σώμα του μηχανισμού και στη συνέχεια το σκουπίζουμε επίσης πολύ καλά με ένα στεγνό ύφασμα. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στην περιοχή πάνω και πέριξ του roller και του bail arm lever, γιατί εκεί στραγγίζεται επί το πλείστον το θαλασσινό νερό κατά το μάζεμα της πετονιάς. 




Έλεγχος ομαλής λειτουργίας του roller

Το roller δεν είναι τίποτα άλλο από ένας δακτύλιος περιστρεφόμενος, που βοηθά στο ομαλό μάζεμα της πετονιάς μας στη μπομπίνα και στην αποφυγή του "στριψίματος" (βερίνιασμα) της πετονιάς. Αυτός είναι μεταλλικός ή πλαστικός και περιστρέφεται με τη βοήθεια ενός ρουλεμάν ή όχι ανάλογα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Εμείς θα πρέπει από καιρό σε καιρό να ελέγχουμε και να διαπιστώνουμε πως το εξάρτημα δουλεύει, δλδ. περιστρέφεται ομαλά δίχως ιδιαίτερη δυσκολία. 
Σε αντίθετη περίπτωση αυτό σημαίνει καθαρισμός και λίπανση, που μπορούμε να πραγματοποιήσουμε  εύκολα ακόμη και αν δεν έχουμε εξειδικευμένες γνώσεις. Τα βήματα έχουν ως εξής:

α) Ξεβιδώνουμε προσεκτικά τη βίδα, που συγκρατεί το roller πάνω στο bail arm  lever χρησιμοποιώντας τα κατάλληλο σε μέγεθος και τύπο κατσαβίδι. 



β) Μετά την αφαίρεση της βίδας βρσκόμαστε μπροστά σε μια εικόνα, που πάνω κάτω είναι αυτή που ακολουθεί.


γ) Αφαιρούμε ένα ένα τα εξαρτήματα απομνημονεύοντας τη σειρά επανατοποθέτησης. Εδώ σημαντική βοήθεια θα μας δώσει και το συνοδευτικό εγχειρίδιο στη συσκευασία, εάν υπάρχει βέβαια. Προσοχή πάντα μην χάσουμε κάποιο εξάρτημα. 




δ) Με τη βοήθεια μια μπατονέτας και ενός καθαρού υφάσματος καθαρίζουμε προσεκτικά  όλες τις κοιλότητες για τυχόν βρωμιές και οτιδήποτε άλλο εμποδίζει την καλή λειτουργία του roller και  εν συνεχεία λιπαίνουμε. Σε καμιά περίπτωση δεν χρησιμοποιούμε αιχμηρά αντικείμενα. Εάν  έχουμε ειδικό καθαριστικό σπρέυ (πχ. WD 40), ψεκάζουμε, σκουπίζουμε πολύ καλά όλα τα σημεία και λιπαίνουμε με ειδικό λάδι για μηχανισμούς. Αν όχι, κάνουμε και τα δύο(καθαρισμός-λίπανση) με ειδικό λάδι για μηχανισμούς και μόνον.





ε)Επανατοποθετούμε τα εξαρτήματα με τη σωστή σειρά και βιδώνουμε την βίδα πάνω στο bail arm  lever αφού την λιπάνουμε λίγο. Στο σημείο αυτό προσέχουμε στο σφίξιμο. Δεν χρειάζεται υπερβολή, διότι υπάρχει ο κίνδυνος θραύσης του bail arm lever από την πίεση της βίδας. 

Ένα άλλο σημείο, στο οποίο μπορούμε να παρέμβουμε λιπαντικά είναι ο άξονας που ανεβοκατεβάζει τη μπομπίνα.Μια σταγόνα λαδάκι  και μερικά γυρίσματα της μανιβέλας είναι υπέρ αρκετά. Υπερβολική ποσότητα θα έχει ως αποτέλεσμα το στράγγισμα μέσα στο κεντρικό γρανάζι αφαιρώντας σταδιακά το γράσο από το άκρως απαραίτητα σημεία.





Μπομπίνα

Ο καθαρισμός της μπομπίνας δεν έχει κάτι το ιδιαίτερο σε απαιτήσεις. Η διαδικασία είναι η ίδια τόσο στους front drag όσο και στους rear drag μηχανισμούς με περισσότερη όμως προσοχή στους πρώτους. 

Κλείνουμε με τις παλάμες των χεριών μας το εμπρός και πίσω τμήμα της μπομπίνας κρατώντας την κάτω από τρεχούμενο χλιαρό νερό και εν συνεχεία τη σκουπίζουμε με στεγνό απορροφητικό ύφασμα . 


Ειδικά στους front drag μηχανισμούς πρέπει να είμαστε προσεκτικοί καθώς το σύστημα του φρένου βρίσκεται εντός της μπομπίνας και δεν θέλουμε επουδενί την είσοδο του νερού.


Αποθήκευση μηχανισμού

Αφού συναρμολογήσουμε εκ νέου το μηχανισμό μας, τον αφήνουμε σε περιβάλλον δωματίου ώστε να στεγνώσει καλά.Αποφεύγουμε οπωσδήποτε την αποθήκευση μέσα σε νάυλον σακούλα, διότι εγκλωβίζεται τυχόν υγρασία, ενώ χαλαρώνουμε τελείως το φρένο, ειδικά όταν μάλιστα καθυστερήσει πολύ η επόμενη ψαρευτική μας εξόρμηση. Εάν έχουμε το κουτί της αρχικής συσκευασίας είναι το καλύτερο/ασφαλέστερο μέρος. 


Προσοχή: 

Ό,τι δείξαμε παραπάνω δεν μας απαλλάσσει από την ειδικότερη φροντίδα και επιθεώρηση ενός μηχανισμού, που επιτυγχάνεται στα χέρια των ειδικών. Σε αλιευτικά εργαλεία, που βρίσκονται εντός εγγύησης κατασκευαστή καλό είναι να αποφεύγουμε αμφίβολες τεχνικές παρεμβάσεις, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος καταλογισμού ευθύνης στο χρήστη με οτιδήποτε συνεπάγεται αυτό. Είναι προτιμότερο να έλθουμε σε επικοινωνία  με το κατάστημα πώλησης.  

7 σχόλια:

  1. Σχετικά με τον καθαρισμό της πομπινας διαφωνώ ως αναφορά τον τρόπο. Νομίζω πως εάν βάλουμε την πομπινα κάτω από νερό το νερό εισέρχεται μέσα στην τυλιγμένη πετονιά και όσο και καλά να σκουπίσουμε αποκλείετε να μπορέσουμε να την καθαρίσουμε από τα νερά. Η πετονιά έχει πόρους και απορροφητικότητα με αποτέλεσμα να αλλάζει διάμετρος και να σκληραίνει. Για μένα ο καλύτερος τρόπος είναι στο τέλος κάθε ψαρέματος με ένα πανάκι που το έχουμε βρέξει με γλυκό νερό, να κάνουμε μια μακρινή βολή έτσι ώστε να ξετυλιχτεί αρκετή ποσότητα πετονιάς από την μπομπίνα και στην συνέχεια να μαζέψουμε κρατώντας το βρεγμένο πανί κοντά στον πρώτο οδηγό σκουπίζοντας την πετονιά από το αλάτι και κάθε είδους κατάλοιπα. Βέβαια έτσι και αλλιώς οι πετονιές δεν είναι για πάντα οπότε αυτό δεν την κάνει καινούργια απλά την διατηρεί σε πολύ καλή κατάσταση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καταρχήν ευχαριστώ για την επικοινωνία. Όλα τα σχόλια δεκτά και αποδεκτά από τη στιγμή που γίνονται με κόσμιο τρόπο.

    Νερό μέσα στην τυλιγμένη πετονιά μπορεί να εισέλθει, όμως όταν μιλάμε για 3-4 δευτερόλεπτα κάτω από τη βρύση και με δεδομένο ότι είναι σωστά τυλιγμένη η ποσότητα είναι πολύ μικρή, για μην πω αμελητέα και δεν περνάει πολύ στο εσωτερικό.

    Απορροφητικότητα:Η απορροφητικότητα σε μια πετονιά ποικίλει από υλικό σε υλικό και από εταιρία σε εταιρία.Άλλο τα απλό νάιλον, το περλόν, άλλο τα copolymers τελευταιας γεννιάς, άλλο οι σηλικονούχες, άλλο οι exclusive fresh water πετονιές, άλλο οι saltwater κλπ. Εκτός από τις fluorocarbon και τις fluorocoated όλες τραβάνε νερό σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Για να φθάσουμε όμως στο σημείο να μιλάμε για φούσκωμα δλδ. μεταβολή στη διάμετρο σε μια τυλιγμένη σε μπομπίνα πετονιά λόγω επαφής με το νερό θα πρέπει ακολουθηθεί μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία που ευτυχώς δεν αφορά στο θέμα μας αλλά θα την αναφέρω και δεν είναι άλλη από την πολύωρη βύθιση της μπομπίνας μέσα στο νερό ώστε να "τραβήξει" νερό μέχρι εκεί που δεν πάει. Πρόκεται για ειδική τακτική με στόχο την αυξηση του βάρους με στόχο τη δημιουργία μιας 100% sinking πετονιάς.

    Ο δε τρόπος που εγώ έδειξα και φυσικά δεν αποτελεί δική μου ιδέα είναι κοινός τόπος στο εξωτερικό και δεν αφορά αποκλειστικά στο πλύσιμο της πετονιάς αλλά και στον καθαρισμό συνολικά της μπομπίνας από τα άλατα της θάλασσας.

    Καλά λαβρακοψαρέματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να επισημάνουμε και το εξής: Ανεξάρτητα ομαλής ή μη ομαλής λειτουργίας του roller, εμείς οφείλουμε να το καθαρίζουμε τακτικά καθώς μέσα στις στενές κοιλότητες "κάθεται" έτσι και αλλιώς θαλασσινό νερό, το οποίο με τον καιρό θα γίνει σκληρό στρώμα άλατος.

    Σε περίπτωση αμέλειας, εφόσον διαπιστώσουμε ύπαρξη αλάτων μουσκεύουμε το σημείο με λαδάκι και τρίβουμε με ένα πανάκι. Εάν το πρόβλημα είναι μεγάλο καταφεύγουμε στη χρήση καθαριστικού για άλατα. Ποτέ όμως δεν χρησιμοποιούμε αιχμηρό αντικείμενο για την αφαίρεσή τους ( συρμάτινες βούρτσες, κατσαβίδια, ξυστράκια κλπ.) .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έπεσε στα χέρια μου ένα μοτέρ με πρόβλημα περιστροφής στο roller. Το ρουλεμάν δεν παρουσίαζε κάποιο εμφανές σημάδι σκουριάς. Τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν κρύσταλλοι άλατος από θαλασσινό νερό. Το ρουλεμάν βυθίστηκε για 2-3 λεπτά σε ξύδι, το στεγνώσαμε, εν συνεχεία το λιπάναμε με ειδικό λάδι για μηχανισμούς και επανήλθε η φυσιολογική λειτουργία του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ωραιο το σιτε θα ηθελα να μου πειτε που μπορο να βρω ρολλερ για τουσ μηχανισμουσ σασ ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. γιασασ θα ηθελα να μου πειτε πωσ μπορω και που να βρω roller για τον μηχανισμο μου σασ ευχαριστω προκαβολικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλησπέρα φίλε μου. Το ρόλερ έιναι ένα στανταρντ μέρος του μηχανισμού. Για οποιαδήποτε αντικατάσταση ή αγορά λόγω απώλειας θα πρέπει να έλθεις σε επαφή με το κατάστημα αγοράς ή έστω με κάποιο άλλο κατάστημα σε πρώτη φάση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή